Onboarding
5 anledningar till att säkra onboardingen av nya medarbetare
Fördelar med en framgångsrik onboarding
Avlastar chefer
Har era chefer tid för en välplanerad och strukturerad onboarding? En onboarding som är tydlig, välplanerad och lättillgänglig avlastar era chefer och ger dem möjlighet att fokusera på verksamheten. Det hjälper dem även i utmaningen att få tid att coacha och vara närvarande för den nya medarbetaren.
Stärker ert varumärke
Att vara professionellt och varmt välkomnad redan innan första dagen. Att ha fått den information och möjlighet till förberedelse som tar bort eventuella stressmoment och funderingar. Att till och med ha fått en insikt i den första tidens onboarding. Allt detta ger positiva omdömen och stärker ert varumärke som arbetsgivare.
Ett fönster av möjligheter
Det finns ett kort fönster i den nya medarbetarens tid hos er där ni har möjlighet att introducera er kultur på det sätt ni vill. Här har ni en möjlighet att hjälpa medarbetaren att göra rätt från början och att leva upp till de förväntningar som ni byggt upp hos den nyanställda.
Snabbt upp på banan
Onboardingen ger tydliga roller, förväntningar och en tydlig ansvarsfördelning. Rätt innehåll till rätt person vid rätt tidpunkt är nyckeln för att snabbt bygga era nya medarbetares självförtroende och förmåga. Detta ger dem möjligheten att snabbt börja bidra och vara produktiva.
Inget viktigt missas
Alla era nya medarbetare får lika goda möjligheter från början. Inga delar som är viktiga missas, det ni vill lyfta och poängtera extra kan upprepas och inget lämnas åt slumpen.
Har ni en strategi för er onboarding?
Testa er nuvarande onboarding
på 90 sekunder
Onboarding av millenials
kräver förändring
3 grundpelare i onboardingen
Social
Med social menar vi sådant som gör att medarbetaren lär känna sin arbetsplats. En viktig del är att känna sig hemmastadd med de personer som framöver kommer att vara en del av vardagen. Detta kan göras på många sätt och är viktigt att planera in i onboardingen.
Praktik
Med praktik menar vi sådant som en medarbetare behöver gå igenom på plats. Där det krävs att faktiskt ”göra” något. Detta kan ibland kombineras med teoretiskt innehåll.
Teori
Med teori menar vi sådant som alla behöver känna till och ha tagit del av. Som exempelvis: -Avtal, Policies, Säkerhetsföreskrifter, Förmåner som anställd